מצב הרוח בצלחת

הישרדות –רק ריאליטי?
עבודה, פרנסה, גידול ילדים, לימודים, נהיגה, זיהום אויר, כל אלה ועוד תורמים ללחץ היומיומי בו אנו שרויים.
הורמוני הסטרס המופרשים מגופינו (בעיקר אדרנלין וקורטיזול) נועדו לחדד את חושיו של האדם הקדמון אשר היה שרוי במצב של הישרדות. הסכנות שארבו לו לעיתים והמצוקה בה היו שרויים הגוף והנפש, גרמו לו להיות במצב של "הילחם או ברח". לשם כך התגייסו הורמוני הסטרס אשר אחראים להגברת קצב הלב, חידוד המחשבה, הזרמת דם וחמצן לשרירים על חשבון מערכות אחרות, פחות חיוניות, כמו מערכת העיכול.
אלא שעם הזמן, האדם המודרני סיגל לו אורח חיים כזה שהסטרס הפך להיות יומיומי ולאורך זמן ממושך.
התוצאה היא החלשות הגוף והתשת האדרנל. פגיעה במערכות חיוניות בגוף, האטת חילוף החומרים ומחלות כמו סוכרת, עודף שומני דם וגם עודף משקל.

איך זה עובד?
♣ במצב לחץ הגוף מיצר בין השאר קורטיזול. נוכחותו גורמת לירידה ברגישות ללפטין – הורמון השובע. התוצאה: רעב מוגבר, תשוקה גוברת לסוכרים, צריכה גדולה של קלוריות בנוסף להאטה בחילוף החומרים. הגוף "אוגר" אנרגיה כשומן בטני ע"מ להתמודד עם "סכנות עתידיות" אשר לא באמת קיימות במצב של סטרס כרוני.
♣ לחץ נפשי מוריד את  רמות הטסטוסטרון,דבר הגורם לאיבוד רקמת שריר ולצבירת שומן.
♣ לחץ נפשי מגביר יצור אדרנלין, הגורם להעלאת רמת האינסולין.
♣ במצב נורמאלי, רמות הקורטיזול יורדות בלילה ורמות המלטונין והורמון הגדילה עולות. האחרונים אחראים להרדמות ולתהליכי ריפוי הגוף. במצב של שחיקה, המקצב היומי הטבעי משתבש, קורטיזול מופרש בלילה ואנשים סובלים מ"תסמונת האכילה הלילית" שהתוצאה שלה – עליה במשקל.

אנטי סטרס
על מנת לשבור את מעגל הקסמים ההורמונאלי, חשוב שתהיה לנו שליטה על מערכת העצבים המסייעת לנו להירגע. כאשר נרגעים, חילוף החומרים מואץ, שריפת השומן מתגברת והרגישות לאינסולין משתפרת. התוצאה – ירידה במשקל.

שינוי תזונתי:
♣ צריכה של מזון קל לעיכול מאחר שבשעת לחץ פחות אנרגיה זמינה לתהליך העיכול.
♣ הפחתה של פחמימות ריקות (סוכר פשוט), אלכוהול, קפאין, מזון מתועש ובעל חומרים משמרים הגורמים להתשת האדרנל.
♣ צריכה של פחמימות מלאות אשר מכילות סיבים, ויטמינים ומינרלים .אלה מאזנות רמות סוכר ומעלות את רמות הסרוטונין במח – הורמון הגורם לתחושת רגיעה ומצב רוח מרומם.
♣ הקפדה על מזונות המכילים נוגדי חימצון, ויטמינים ומינרלים. כולם תורמים להגנה מפני :יצור רדיקלים חופשיים, שחיקת בלוטת האדרנל ומניעת נטרול עודפי אדרנלין וקורטיזול.
מזונות אלו צריכים להיות עשירים באשלגן, בויטמיני B במיוחד B5  ו- B6 , ויטמין C, מגנזיום, סלניום וקוורציטין. נזכיר רק קומץ חשוב: מאכלי ים, ירקות עליים ירוקים, שיבולת שועל, בננות, גרעיני דלעת, שקדים, בצל סגול, פירות יער.
♣ חליטות צמחים מרגיעים.

הרפיה:
חשוב לאמץ שיטות הרפיה כמו: יוגה, דמיון מודרך, עיסוי, מדיטציות, נשימות בטן, השתתפות בחוגים "לנשמה".

תוספי תזונה וצמחי מרפא: חובה להתייעץ עם מומחה.
ויטמין C, קומפלקס B, מגנזיום, B5, B6 , פורמולות צמחי מרפא המכילים צמחים אדפטוגנים המזינים את בלוטת האדרנל ותומכים בחולשת מערכת העצבים.

שתהיה לכולנו שנה שלווה, בריאה ומאושרת

ג'וד וילדר – קליניקה נטורופתית
מטפלת בתזונה וצמחי מרפא
"שירת העשבים"

 

טיפ נטורופתי - קשיי עיכול אחרי ארוחת החג

שחיתות ונפיחות

ארוחות ראש השנה המאופיינות בשפע של מאכלים מסורתיים, מסתיימות הרבה פעמים בתחושת נפיחות , כבדות ועייפות. (וזה לפני עודפי הקילוגרמים המצטברים....)

מה עושים?

א. לעסו את המזון היטב. איכלו לאט על מנת למנוע בליעת אויר תוך כדי האכילה וגם על מנת לאפשר פירוק ראשוני של המזון ע"י הרוק. הדבר גם יגביר תחושת שובע.

ב. השתדלו להימנע משתייה במהלך הארוחה. הדבר מאפשר עיכול תקין.

ג. הימנעו מאכילת סוכרים ובמיוחד פירות מיד לאחר הארוחה . הסוכר נשאר בצינור העיכול ומותסס ע"י חיידקי העיכול וכך נוצרים גזים.

ד. השתדלו להקפיד על שילובים נכונים בארוחות: קטניות + דגנים+ ירקות. בשר + ירקות.

ה. בתום הארוחה שתו חליטה שתכיל שומר, קמומיל, לואיזה, אניס, זוטא ומליסה, או לעסו כפית של גרגרי קימל/שומר.

ו. אם אתם חייבים לטעום מכל מטעמי החג, איכלו מהם במידה , ללא "סבב שני".

ז. אם המצב קשה וכרוני, יש לשקול נטילת אנזימי עיכול לפני הארוחה, או קבלת פורמולת צמחים שתשפר את תהליכי העיכול והספיגה. רצוי להגיע להתייעצות.

 

שתהיה לכולנו שנה שלווה, בריאה ומאושרת

ג'וד וילדר – קליניקה נטורופתית
מטפלת בתזונה וצמחי מרפא
"שירת העשבים"

 

שירת העשבים

דע לך

רפואת צמחי המרפא Phytotherapy היא העתיקה ביותר. כבר משחר האנושות זיהה האדם את צמחי התועלת ובהם כאלה שיסייעו למחלותיו. היום, השימוש ברפואת הצמחים פינתה את מקומה לתעשיית התרופות הסינתטיות, ולמרות ש 80% מאוכלוסיית העולם עדיין מטופל בצמחי מרפא, הפכו הצמחים ל"תרופות סבתא" ול"מעשה כשפים".

הסיבות לכך שהמערב מתעלם מהפיטותרפיה הן בעיקר שתיים:

1. סיבה כלכלית : גופים לא משקיעים כספם בניסויים קליניים בחומרי טבע אשר לא ניתן להוציא עליהם פטנט. ופטנט  כידוע שווה הרבה כסף.

2. לרב עצימותם של הצמחים פחותה ונדרש זמן וסבלנות רבה לטיפול. בעולם המודרני "אין זמן" ורבים מעדיפים טיפול מהיר ולעיתים סימפטומטי למען שקט נפשי.

לכל עשב שירה משלו

בניגוד לתרופות סינתטיות, צמחי מרפא מכילים מגוון רחב של חומרים פעילים, ויטמינים, מינרלים ואבות מזון אשר ביניהם סינרגיה רבה. לדוגמא: השימוש הממושך באספירין עלול לפגוע ברירית הקיבה ואילו השימוש בערבה הלבנה Salix alba, הצמח ממנו מופק האספירין יביא לאותה התוצאה (אם כי עצימותו פחותה) אבל יגן על רירית הקיבה הודות לחומרים הפעילים הנוספים בצמח. בזכות מגוון החומרים הפעילים, צמח מרפא אחד יכול לפעול על מערכות מגוונות ועל התוויות רבות. לדוגמא:

שן הארי (שינן רפואי)Taraxacum off.: מותווה לטיפול ביתר שומני דם ותמיכה בכבד וגם בדלקות מפרקים.

ג'ינסנג סיבירי Eleutherococcus sen. : מותווה לטיפול במתח מתמשך ותשישות אבל גם לסוכרת וחולשה חיסונית.

תלתן אדום Trifolium pretense: צמח קלאסי לטיפול בחוסר איזון הורמונאלי אצל נשים וגם מותווה לבעיות עוריות רבות כמו פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס.

ניגון של הלב

בעזרת ידע מתאים אפשר לשלב צמחים לפורמולות שתטפלנה במגוון בעיות. אך חשוב גם להכיר את תופעות הלוואי והתוויות הנגד שישנן לצמחים בכלל ובשילוב תרופות קונבנציונליות בפרט. על כן רכשו צמחי מרפא במקום מקצועי ומהימן.


רק בריאות! 

ג'וד וילדר – שירת העשבים

מומחית לטיפול בתזונה וצמחי מרפא

חברה באגודה לנטורופתיה

מרצה במכללת מדיסין

זכרון יעקב - 0505664902